Urval av sålda verk
Gitarrsoloextas. Akryl på kanvas 120x100.
Foto: Konstnären
Flugan. Akryl på canvas 120 x 100
Foto: Konstnären
Drama under en röd himmel. Akryl på canvas 100x150.
Foto: Konstnären
Text »
Det finns en värld där himlen är röd om dagen och om natten. Där fantasin utgör det som vill överskrida den yttersta begränsningen. Där den blir en kraft som inte kan spärras in i rum, loger eller salar. Den kraft som utan att tveka forcerar trångsynthetens hindrande barriärer. Sant är att inget kan hålla tillbaka denna skapande kraft som söker det hjärta som vill växa under en röd himmel.
I den världen finns på samma gång det raka och krokiga, det höga och djupa, det flammande och det sobert dämpade. Där finns skriet och stillheten, glädjen och bedrövelsen, sanningen och lögnen. Där finns allt. Där är fantasin provokativt voluminös och omfamnar allt. Där blir ordet för en gångs skull stumt. Där backar det enständiga intellektet undan, då det för ett kort ögonblick inser att det står inför en urkraft vars färg är röd som himlen.
I den världen bedrar man sig när man slår igen dörren mot fantasin. Själsligt hemlös blir den som förskjuter överskridandets glädje och därtill förkrossande blind. Utestängd från färgrikedomar och omätliga mängder av former och gestalter. Allt blir torftigt för den som förkastar förmågan att bejaka den kraft som får en att skapa. Lätt är det att glömma att fantasin finns där för den som vill leva under en röd himmel.
Melker Garay
Melting toy under a yellow sky. Akryl på canvas 80x120.
Foto: Konstnären
Ankan. Akryl på canvas, 100x150.
Foto: Konstnären
Dödsdansen. Akryl på canvas, 150x100.
Foto: Konstnären
Syrien. Blandteknik 120 x 100
Foto: Dani Kormazean
Text »
Syrien
Hur ska man kunna begripa kriget i Syrien? Vari ligger dess absoluta nödvändighet? Och säg mig, vad ska kunna uppväga allt lidande som kriget har gett upphov till?
Jag kan inte ge svar på dessa frågor. Likväl vill jag begripa det som möjligen inte går att begripa. Det vill säga det som ständigt återkommer genom hela historien: Krigen med alla sönderslitna kroppar och den oändliga smärtan.
Ambitionen att begripliggöra det onda finns i konsten. Exempel på det är Pablo Picassos Guernica, Fredrik Reuterswärds Non Violence och Martha Roslers PHOTO OP.
Den abstrakta målningen nedan är mitt sätt att gestalta ilskan och sorgen jag känner över allt mördande i Syrien. Ett mördande som alltid sker i det förment godas tjänst. Med andra ord: Man bör alltid vara misstänksam – vara på sin vakt – mot de som påstår att de företräder det ”goda”.
Melker Garay
November 2016
Akryl på canvas 100 x 120
Foto: Eva Lindblad
Akryl på canvas 100 x 15
Foto: Eva Lindblad
Se videoverk » av Jonas Niklasson
La décoration suspecte. Akryl på canvas 100 x 150
Foto: Eva Lindblad
Se videoverk » av Jonas Niklasson