Recensioner
»Med förkrossande skicklighet och perfekt sinne för karaktäriserande detaljer som ögon och näbbar låter Garay aningar av djur tona fram i flödet av färger. De hör alla hemma i den konstens sfär som kallas den magiska realismen. En fantasieggande hållplats på vägen till den surreella nivå där allting — också det sköna och det fula — upphör att vara varandras motsatser.«
Britte Montigny (konstkritiker Skånska Dagbladet)
»Garays språk är precist och avskalat i kortprosan som är hans hittills starkaste uttryckssätt. Hans bildkonst är istället som en eruption av nedtryckt kraft och häftiga känslostormar. Bildspråket är en hängiven, färgberusad expressionism. För det mesta är det intensivt,
stundom överdådigt. Det handlar om färgexplosioner i en besynnerlig samklang eller hänsynslösa kollisioner. Dukarna glöder trots svärtan där. Färgerna lyser, krockar eller försvinner i varandra. Tjockt. Tjockare. Lager på lager tills en relief blir till.«
Joanna Persman (konstkritiker Svenska Dagbladet), Opulens
»Melker Garay har sinne för komposition, undersöker sin (just nu) älskade akrylfärgs materialitet och prövar blandteknik.
Inspirationen är ibland tydlig, Magrittes icke-pipa hyllas, här i form av en gul fisk mot blått vatten – eller
Ceci n’est pa un poisson som verket heter.«
Ann-Charlotte Sandelin, Kultursidan »
»Melker Garays kulturella kapital är stort, det märks inte bara i hans litteratur, utan även i målningarna.
De äger en tyngd som sällan uppstår av sig själv. Det finns en mycket stark vilja i bilderna, monokromer...
rör det sig kanske också om metamorfoser? En strävan efter att något ska få ta form, komma ut och bli synligt, manifestera sig.
Någonting hoppar och sjuder inom Garay, som i en vulkan.
Hans bilder blir till små eruptioner av detta, ibland blir det nästan till att se ut som en naturkraft.«
Ida Thunström, Tidningen Kulturen »
»Melker går bortom orden«
Sara Segraeus, Folkbladet »